Castraksjon
Oppgavene er utarbeidet av John-Inge Skaardal ved Persbråten vgs, uke 42, 2009
Kompetansemål:
Sosiologi og sosialantropologi
Sosialisering
- diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik
Til læreren:
Oppgave 1 og 2 forutsetter at elevene ikke har lest teksten fra Nasjonalteateret på forhånd, men at den leses etter at de har jobbet individuelt med oppgave 1 og 2.
Om gruppeoppgavene: La elevene gå sammen i grupper på 4, og svare på gruppeoppgavene (3-7).
To grupper kan trekkes ut til å fremføre sine svar for klassen muntlig.
Diskuter oppgavene videre i klassen etterpå.
Oppgaver
Individuelle oppgaver
- Se nøye på bildet og beskriv hva du ser.
Hvordan tolker du stemningen i bildet?
Hvilke virkemidler bruker kunstneren for å oppnå denne stemningen? - Hva tror du kunstneren forsøker å formidle med dette bildet?
Gruppeoppgaver
Les teksten fra Nasjonalgalleriet.
- Hvordan vil dere kommentere teksten i forhold til bildet nå når dere har lest teksten?
- Hvilke tema/situasjoner fra nyere tid (fra 1970-tallet til i dag) får dere assosiasjoner til når dere ser på bildet?
- Hva er det i Castraktion som gjør bildet til politisk kunst?
- Kan dere finne noen (to til tre) eksempler på annen politisk kunst?
- Ser dere noen dagsaktuelle tema som ville egnet seg for denne typen kunst?
Utdyp svaret.