Utvikling
Norsk Vg2 & Vg3, Sosiologi og sosialantropologi
Kompetansemål: Norsk Vg2
Sammensatte tekster
- vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier
Kompetansemål: Norsk Vg3
Språk og kultur
- drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
Sammensatte tekster
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken
Kompetansemål: Sosiologi og sosialantropologi
Kulturforståelse
- Gjør rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”.
Sosialisering
- Definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer.
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Martine Jensen og Halvard Haugtomt ved Persbråten vgs i uke 42, 2010
Generelle oppgaver
- Beskriv i detalj hva du ser i kunstverket.
- Hvilke assosiasjoner gir kunstverket deg?
- Hva slags type ”utvikling” er det Graff har tegnet?
- Hvilke assosiasjoner gir apehodet deg?
Hvorfor tror du han har valgt å gi mannen et apehode? - Liker du kunstverket? Begrunn ditt svar.
Norsk
- Tolk kunstverket i lys av realismens kriterier og modernismens kriterier.
Diskuter om tegningen er realistisk eller modernistisk. - Denne ukes kunstverk kan betegnes som satirisk.
- Hva er en satire?
- Hva er satirisk ved denne tegningen?
- Bruk Internett til å finne andre satiriske tegninger som tar for seg aktuelle spørsmål og bidrar i samfunnsdebatten.
- I 2005 ble 12 satiriske tegninger av Muhammad trykt i Jyllandsposten i Danmark.
Siden da har det vært en heftig debatt om ytringsfrihetens grenser.
I en artikkel i Aftenposten 17.10.2010 skriver Thorbjørn Jagland, formann i Nobelpriskomiteen 2010:
”Ytringsfriheten er samfunnets og verdens renovasjonsselskap.”
Drøft denne påstanden.
Sosiologi og sosialantropologi
- Tegningen i Ukens kunstverk er hentet fra en bykultur.
- Lag en liste med karakteristiske trekk ved en bykultur.
- Sammenlign og diskuter din liste med detaljene i Finn Graffs tegning av en bykultur (kvinneben, biler som parrer seg, mennesket som dyr).
- Hvordan har bykulturen utviklet seg de siste 100 årene?
Hvordan har bykulturen påvirket menneskene som bor i byen? - Kan man si at bykulturen er global? Begrunn.
- I Nasjonalmuseets tekst til Finn Graffs tegning står det (sitert fra en kommentar i Vårt land) om den første jappebølgen på 1980-tallet at vi fikk ”… helter som først og fremst representerte forretningssuksess, penger og makt.”
- Drøft om denne påstanden gjelder i 2010.
- Hvilke helter har ungdommen i dag?
Til læreren
Oppgavene kan jobbes med individuelt eller i par. Det vil trolig også være ønskelig med en plenumsgjennomgang, da oppgavene krever refleksjon.
De fagspesifikke oppgavene egner seg også til skriftlig arbeid.