Champagnedag

4_1

Godt nytt kunst-år med en champagnehilsen fra Gunnar S. Gundersen. Han var en av de første kunstnere i Norge som arbeidet med et nonfigurativt formspråk etter 1945.

På 1970-tallet laget han en rekke grafiske trykk dominert av sirkel- og ellipseformer avgrenset av skarpe konturer. Fargene er kontrastfylte, ofte med rødt mot svart og grått.

Denne stilen blir betegnet som Hard Edge, en malemåte som ble utviklet av amerikanske kunstnere på 1950- og 60-tallet. Ved hjelp av kontrasterende fargeflater ønsket kunstnerne å gi betrakteren en følelse av dynamikk og romlighet, men uten å bruke gjenkjennelige, figurative elementer. Man unngikk det tradisjonelle linjeperspektivet, som gir inntrykk av at bildets motiv referer seg til en objektiv, ytre verden . Bildet skal skape sin egen virkelighet i flaten og bare ligne på seg selv.

I Champagnedag er det imidlertid flere figurative elementer som gir assosiasjoner til vinglass fylt med boblende champagne. Det understrekes også av tittelen. Mellom de ensfargete feltene oppstår det romlige spenninger, ikke minst på grunn av de elegante, konvekse linjene som nesten berører hverandre midt i bildet. Som betraktere blir vi sugd inn i en egen verden av linjer, former og farger – lekent og strengt på samme tid.