Gin Lane

1_5

“Gin Lane” ble utført på et tidspunkt da de grufulle konsekvensene av Gin-drikking var på sitt høyeste. I dette bildet kommer de forferdelige effektene tydelig fram, sorg, smerte, fattigdom, elendighet, galskap og død. Ikke ett hus er i god stand, bortsett fra huset til pantelåneren og begravelsesbyrået.”
Fra Hogarths selvbiografiske notater

Hogarth hentet gjerne sine motiver fra livet på gata i London, en skitten og overbefolket by med store klasseskiller og mange sosiale problemer. Den urbane scenen befolket han med et yrende liv og mange detaljer som krever en grundig betraktning dersom vi skal få med oss alt. Ser vi nærmere etter, er det ikke en saklig og realistisk framstilling av det engelske samfunnet på 1700-tallet. Med humor og ironi karikerer han menneskelige svakheter, umoral og sosial elendighet. Det er ikke tilfeldig at han regnes som tegneseriens og den politiske satires far i England.

Det grafiske trykket ”Gin Lane” er en visuell kommentar til diktet som står under bildet. I Første vers konstateres konsekvensene av tidens alkoholmisbruk. Ikke minst på grunn av lovgivingen i den såkalte ”Gin Act”, var alkohol-produksjonen og konsumet i Londons fattige bydeler kommet helt ut av kontroll. Bare i byens utkant var det 7000 utsalgssteder for Gin, en billig drikk og en rask måte å bli beruset på:

”Gin cursed Fiend, with Fury fraught,
Makes human race a Prey;
It enters by a deadly Draught,
And steals our Life away.”

Bildet består av mange små fortellinger og detaljer som understreker det fysiske og moralske forfallet. Bare spritselgeren, pantelåneren og begravelsesagenten har suksess i dette miljøet. I forgrunnen sitter en selvopptatt og beruset kvinne med et barn som er i ferd med å falle utfor trappen. En radmager og døddrukken soldat nederst til høyre har gitt opp å selge sine moralske skrifter som oppfordrer til måtehold. Foran inngangen til pantelåneren står en kvinne som vil selge kjøkkenutstyret sitt og en snekker sagen sin. Begge ønsker penger for å kunne kjøpe mer sprit. I bakgrunnen virrer berusete barn og voksne rundt i koma. En verden på randen av sammenbrudd.

Hogarth hadde stor suksess med sin folkelige og moraliserende sort-hvitt grafikk. Arbeidene ble ofte gitt ut i fortellende serier, trykket i store opplag og solgt for en billig penge.