St. Sebastian

3_16

Sankt Sebastian ble for Nesch symbolet på krigens martyrer og på dagens forfulgte åndsmenneske. Det kan gjerne oppfattes som er selvportrett.
E.O. Hjelle, Rolf Nesch, 1998

Som tysk flyktning i Norge under andre verdenskrig, fikk Rolf Nesch krigens realiteter tett inn på livet. På grunn av nazismen hadde han allerede emigrert i 1933. Et kunstnerisk svar på den vanskelige politiske og personlige situasjonen, var utviklingen av motivet med henrettelsen av den kristne martyren Sebastian.

I dette tredelte bildet utspiller det seg en grusom henrettelse. En halvnaken, fastbundet mann, synker sammen gjennomboret av piler Han representerer de forfulgte kunstnerne, kanskje også han selv. På begge sider vises bødlene, de fleste karakterisert som primitive dyremennesker utstyrt med våpen, men også med fiolin og bokrull. Kanskje ment som et spark til Nazi-Tyskland, hvor brutalitet, intoleranse og dyrkelse av tradisjonell tysk kultur gikk hånd i hånd?

Men også i sitt nye hjemland fikk han problemer med anerkjennelsen. Her hjemme sto tysk samtidskunst lavt i kurs. Få hadde sans for hans avanserte eksperimenter med metalltrykk og materialbilder, preget av en voldsom og naivistisk form for ekspresjonisme.

Print ut denne siden