The Persistence of Memory

Mine bilder er som håndmalte fotografier av drømmer
S. Dalí
Dette er et merkelig landskap, virkelig og uvirkelig på samme tid. Kunstneren har plassert noen underlige objekter i et nakent kystlandskap i aftenbelysning; et dødt tre, noen bløte klokker og en snegleaktig figur. Tittelen på bildet er heller ikke lett forståelig: «Hukommelsens utholdenhet».
Salvador Dalí forteller i sin selvbiografi hvordan bildet ble til. Etter en bedre middag med bløt camembertost til dessert, fikk han ideen som gjorde det mulig å avslutte arbeidet med et litt kjedelig landskapsmaleri med motiv fra Catalonia. Han føyde til noen underlige, bløte klokker i forgrunnen.
Dette satte i gang en kreativ prosess hvor nye bildelementer kom til. Klokkene viser ulik tid, de er omgitt av insekter, og figuren i midten ligner kunstneren selv med lukkete øyne. Er det ødeleggelsene etter en atomkrig han vil skildre, eller er vi midt i en urovekkende drøm hvor fantasi og virkelighet flyter sammen?
Dalí var en av forgrunnskikkelsene i surrealismen, en kunstretning som oppsto i Frankrike på 1920-tallet og som spredte seg raskt til mange land i Europa. Nå ønsket kunstnerne å utnytte erfaringene fra den moderne psykologien. De hentet fram og brukte kunstnerisk det ubevisste, irrasjonelle, symbolske og seksuelle i våre fantasier og drømmer.
Print ut denne siden