Oppgavene kan også benyttes i faget Historie Vg2.
Oppgavene er utarbeidet av Hilderid Fossnes ved Persbråten vgs, uke 43, 2008.
Kompetansemål:
Norsk Vg2
Skriftlige tekster
- lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen og fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold
- skrive essay, litterære tolkninger og andre resonnerende tekster på bokmål og nynorsk, med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie
- analysere tekster i ulike sjangrer for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdiene de representerer
Språk og kultur
- gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk og europeisk litteratur fra middelalderen til og med romantikken og denne litteraturens forhold til øvrig europeisk kulturhistorie
- forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene
Til læreren:
Læreren velger hvor mange oppgaver klassen skal arbeide med.
Oppgave 4, 5 og 6 kan passe for både norsk og historie på Vg2.
Oppgave 7 er naturlig å velge dersom folkevisen ”Bendik og Årolilja” skal settes opp på leselista i norsk.
Oppgaver
- Studer Baldisholteppet nøye. Se på detaljene og noter noen stikkord.
Gi til slutt en beskrivelse av gobelinteppets motiver og farger.
- Les Nasjonalmuseets tekst om Baldisholteppet og finn også flere opplysninger på Internett.
Hvilke tanker gjør du deg?
- Bayeux-teppet fra Normandie er et av de mest berømte veggtepper fra middelalderen.
Finn ut noe om dette på Internett og skriv en liten tekst der du sammenlikner det broderte Bayeux-teppet med det vevde
Baldisholteppet. (Du kan blant annet si noe om historikken, materialene, fargene og motivene.)
- Baldisholteppets vevere har brukt farget ull.
Søk på «Levende middelalder» på Internett eller gå inn på nettstedet www.kongshirden1308.no/artikler/kompendie_kh1308.pdf og finn side 17 og 18 (sist sjekket juni 2011)
Hvordan kan Baldisholteppets farger ha vært laget? Gi en beskrivelse.
- Finn ut noe om hverdagslivet i middelalderen.
Hva i Baldisholteppets to fragmenter gjenspeiler noe fra 11- og 1200-tallets tilværelse?
- Baldisholteppets figurer er stiliserte. Rytteren i mai-fragmentet er sterkt forenklet og ligner nesten en
ridder fra en av nåtidens tegneserier. Skriv en liten fortelling om en dag i en ridders liv.
(Vær kildekritisk dersom du bruker Internett under research-arbeidet.)
- Ridderlivet er også beskrevet i folkevisen “Bendik og Årolilja”.
Søk på Internett på “Bendik og Årolilja” eller gå inn på dette nettstedet (sist sjekket juni 2011) og les gjennom riddervisen.
- Jobb sammen to og to og lag korte sammendrag til handlingen i de forskjellige delene.
- Forbered en skriftlig presentasjon av hovedinnholdet i riddervisen og gi til slutt en personkarakteristikk av Bendik. Hva slags “helt” er han? Bruk mai-fragmentet fra Baldisholteppet som inspirasjon.
- (Benytt deg av sammendragene du skrev til oppgave a) når du skal gjengi hovedinnholdet, men husk å korte ytterligere!)
- April-fragmentet fra Baldisholteppet framstiller en mann ved en akantusranke med fugler. Hvilken strofe fra “Bendik og Årolilja” kunne hatt aprilfragmentet som illustrasjon? Begrunn svaret.
- Når det gjelder de norske folkevisene, har mange av dem forbilder i de franske middelalderballadene.
- Bruk Internett og gjør rede for hva slags påvirkning riddervisen “Bendik og Årolilja” har fått utenfra.
- Baldisholteppet har også hatt tydelige forbilder.
På hvilken måte kan man si at det (Baldisholteppet) har fellestrekk med den romanske stilen fra 1100- og 1200-tallets Europa?