Idrett og samfunn Vg2, Vg3
Kompetansemål
- Gjøre rede for norsk idrettshistorie.
- Drøfte hvilken mening og verdi idretter uttrykker i ulike sammenhenger for den enkelte og samfunnet.
- Gjøre rede for hvordan idrett er en del av ulike kulturer i Norge.
- Diskutere forholdet mellom idrett og massemedier og reflektere over formidling av idrett i media.
- Gjøre rede for grunnleggende prinsipper knyttet til idrettens verdigrunnlag.
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Beate Jakobsen Hadler og Bente Drivdal ved Persbråten vgs i uke 5, 2010
- Se nøye på bildet og beskriv hva du ser.
Forsøk å si noe om de to bokserne, komposisjon og fargebruk.
- Hvordan tolker du stemningen i bildet?
- Maleriet er laget i 1910. På hvilken måte kommer det frem i maleriet?
- Hvilket budskap tror du kunstneren ønsker å uttrykke?
Les teksten fra Nasjonalmuseet.
Finn informasjon om norsk boksehistorie. Bruk Internett og andre medier.
- Gjør rede for boksingens historie frem til i dag. Hvilken utvikling kan man se?
- På hvilken måte kan man si at boksingen har bidratt til at idrett har fått fotfeste i nye samfunnsmiljøer?
- Hvilke verdier finner man innenfor boksesporten?
Hvilke samfunnsverdier kan bli utfordret innenfor kampsporter som boksing?
- Hvorfor er proffboksing forbudt i Norge?
Er du enig i dette forbudet?
Husk å argumentere.
- Drøft boksing i et helseperspektiv og i et kjønnsrolleperspektiv.
- Hvordan kan massemedienes fokus på sporten være med på å forme boksekulturen i positiv eller negativ retning?
- Finn flere bilder fra media fra boksekamper. Hvilket syn på boksing gir bildene?
Sammenlign maleriet med bildene. Hvilke forskjeller og likheter finner dere?
Til læreren:
De første spørsmålene er generelle og kan brukes i flere fag.
De siste spørsmålene er beregnet på faget Idrett og samfunn.
Spørsmålene 1-4 løses individuelt. Hver elev skriver svarene på PC (maks 15 min).
Deretter går elevene sammen i grupper på 3-4 elever og diskuterer svarene (maks 30 min). Muntlig fremføring gruppevis.