Buddha-statue fra India
Religion og etikk
Kompetansemål
En valgfri religion
- gjøre rede for hva som er det sentrale i religionen og drøfte viktige trekk i religionens etikk
Filosofi, etikk og livssynshumanisme
- gjøre rede for noen hovedtanker hos en kinesisk eller indisk filosof
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Mikkelai Downing ved Persbråten vgs, uke 8, 2011.
- Beskriv hva du ser på statuen.
- Hvilket inntrykk gir statuen, og hvilken stemning tror du den er ment å uttrykke?
- Finn ut av den religiøse/filosofiske symbolikken i følgende detaljer:
Sirkelen rundt statuen, knoppen på hodet, håret, de halvlukkede øynene, punktet i pannen, de lange ørene, sittestillingen, kroppsbygningen, drakten og håndposituren. - Hva betyr sirkelen inne i hånden?
- Hva tror du Buddha holder i den andre hånden?
- Bruk nettet til å finne andre symboler i Buddhismen.
Lag en liste med forklaringer. - Diskuter i grupper om det finns en felles grunntone i buddhistisk symbolikk.
- Sammenlign buddhistisk symbolikk med symboler som brukes i kristendommen og/eller islam.
Hvilke likheter/forskjeller finner du?
Til læreren
Oppgavene egner seg til dybdestudium av religiøs symbolikk på bilder, statuer og i arkitektur i buddhismen.
Grunnleggende prinsipper fra buddhistisk filosofi bør gjennomgås av lærer først.
Oppgavene egner seg til samtaler i grupper eller i klassen.