Drowning Girl
Engelsk Vg1 Samfunnsfaglig engelsk
Kompetansemål: Engelsk Vg1
Kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå muntlige og skriftlige framstillinger om allmenne emner og om faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
- uttrykke seg skriftlig og muntlig på en nyansert og presis måte, med flyt og sammenheng
- produsere tekster med sammensatt innhold i digitale medier
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte sosiale og kulturelle forhold, samfunnsforhold og verdier i flere engelskspråklige land
Kompetansemål: Samfunnsfaglig engelsk
Kommunikasjon
- bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner
- bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer
- produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land
Oppgaver
Oppgavene utarbeidet av Ciara Solheim ved Persbråten vgs, uke 6, 2011.
Task 1
- Look up the following words: melodramatic, distress, comic-strip character, kitsch, exaggerate, iconic, objectify, stereotypical, cheesy and indignant.
- Describe what you see in the painting using at least 6 of the words above.
- Describe the feelings conveyed through the facial expression of the girl.
- Explain what she might be implying in her thought bubble.
Try to change the text in the bubble.
How does the new text change the way in which the work can be interpreted? - This artwork style belongs to the Pop Art Movement.
Use your school’s access to Encyclopedia Britannica or another net encyclopedia and look for key words and concepts that essentially describe the movement.
Create a “concept map” based on the information you find and use it to explain to a classmate what the movement is all about. - The New York Times (sist sjekket juni 2011) provides a slideshow of more of Lichtenstein’s artwork.
Compare these pieces with Drowning Girl.
Explain in what ways they are similar. - Do you think this is original art or plagiarism? Explain your reasoning.
- GoAnimate (sist sjekket juni 2011) is a free web tool where you can design your own cartoons.
Download the program and follow the tutorial on how to start making a cartoon.
In the spirit of Pop Art, create a cartoon where you recount the drowning girl’s story using animation and text bubbles. Your characters should be overly dramatic, cliché and stereotypical. Explore the many possibilities of the web tool to create a highly creative animation.
Present to the class.
Task 2 (Samfunnsfaglig engelsk)
- The year 1963, the year Drowning Girl was created, was a tumultuous year for Americans.
Use the Internet in order to find out what happened that year in American history. Describe the political and cultural landscape and explain how Lichtenstein’s work might be a parody of his times.
Write a newspaper article where you address this issue. - Use the Internet to find out about the role of women during the 1950s and 1960s. Explain how women’s roles evolved during this period.
How does the artist portray the woman in the painting?
Is she stereotypical of women during her time?
What, according to you, are the attitudes of the artist? Elaborate your answer.
Til læreren
Oppgave 1a-g: Alle årstrinn svarer på spørsmålene.
Oppgave 1h: Det anbefales at læreren setter seg inn i programmet GoAnimate før elevene bruker det. På den måten kan læreren vise for klassen hvordan de kan bruke det. Lag gjerne et eget evalueringsskjema for språk og innhold.
Oppgave 2a-b: Oppgaver for samfunnsfaglig engelsk.