Oppgavene er utarbeidet av Bjarte Gravem (matematikk) og Torben Hansen (samfunnsfag) ved Persbråten vgs, uke 42, 2008.
Kompetansemål:
Matematikk 1P
- Kunne tolke og fremstille perspektivtegninger
Samfunnsfag
- Definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg
Til læreren:
Samfunnsfag: Oppgavene er tenkt som en avrunding av arbeidet med sosialisering og identitetsskaping.
Oppgaver
Matematikk 1P
- Beskriv hvor forsvinningspunktet ligger i hvert av de to bildene til Arne Bendik Sjur.
- Hvilke av de perspektivformene du har arbeidet med ligger nærmest opp til hvert av de to bildene?
- Tenk deg en gate med tre hus av forskjellig høyde på hver side.
Lag to perspektivtegninger av denne situasjonen, en av hver type som fremkommer i punkt 2.
- Beskriv hvor forsvinningspunktet ligger i hvert av de to bildene til Arne Bendik Sjur.
Samfunnsfag
- Se på bildet av Arne Bendik Sjur. Hvordan synes du han skildrer det moderne bysamfunnet?
- I det yrende bylivet, midt blant alle, er ensomheten størst.
Drøft hva som menes med denne uttalelsen.
- ” […] identiteten er de kvalitetene som individet identifiserer seg med og som han/hun ønsker å bli forbundet med
[…] moderne mennesker skifter mellom ulike identiteter samtidig og etter situasjonen
[… ] det er en prosess om å bli, heller enn noe som er satt”
– fra Plausible Prejudice av Marianne Gullestad. Universitetsforlaget, Oslo 2006.Drøft i hvilken grad du mener Gullestad treffer i sin beskrivelse av sosialisering og identitetsskaping i et moderne (by)samfunn.