Fra Renaleiren
Samfunnsfag, Historie Vg2 & Vg3
Kompetansemål: Samfunnsfag
Internasjonale forhold
- definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
- gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør
Kompetansemål: Historie Vg2, Vg3
Samfunn og mennesker i tid
- gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945
- undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet.
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Mikkelai Downing ved Persbråten vgs i uke 38, 2010
- Beskriv hva du ser på bildet.
Hvilke tanker gjør du deg? - Soldatene valgte selv oppstilling og utstyr foran kameraet.
- Hvordan tolker du den måten de stiller seg opp?
- Beskriv det bildet som tegnes av norske elitestyrker i bildet.
- Fotografiene vakte heftig debatt og ble fjernet fra Renaleiren.
Kan du tenke deg hvorfor?
Er du enig/uenig i leirens avgjørelse?
Begrunn ditt svar. - ”Krig er mannens spill. Drapsmaskinene har et kjønn: Mann”
– Susan Sontag, Fra Regarding the Pain of Others, 2003Er du enig/uenig i dette sitatet? Begrunn ditt svar. - Kjenner du andre eksempler på politisk kunst?
Finn eksempler på nettet, beskriv hva kunsten uttrykker og lag en veggavis.
Vurderer du dette som kunst eller propaganda? - De norske styrkene som skal tjenestegjøre i skarpe utenlandsoppdrag kan av profesjonelle hensyn ikke være basert på unge i førstegangstjeneste. Strategiske sikkerhetsanalyser gjør at Norges militære kommando ønsker å bevege seg vekk fra et mobiliseringsforsvar og obligatorisk verneplikt, til spesialutrustede mindre kampenheter som kan settes inn på kort varsel, også utenfor vårt nærområde.
- Hva skjer med vår oppfatning av norske soldaters rolle når de går fra å være et forsvar til å bli en del av en angreps- og en okkupasjonsstyrke?
- Lag en liste over positive/negative sider ved denne utviklingen.
Hvordan ser du selv på denne utviklingen?
- Undersøk bakgrunnen for en pågående konflikt i verden i dag hvor Norge er engasjert.
Drøft Norges engasjement og reaksjoner i det internasjonale samfunnet.
Til læreren
Oppgavene egner seg til selvstendig refleksjon, og til diskusjon i par, i mindre grupper, eller i plenum.
De to siste spørsmål egner seg til en skriftlig presentasjon.