Tysk I og II, Historie og filosofi 2
Kompetansemål: Tysk
- gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
- beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
Kompetansemål: Historie og filosofi 2
- diskutere begrepene moderne og postmoderne og gjøre rede for diskusjoner om begrepene i historiefaglige og filosofiske sammenhenger
- diskutere sammenhenger mellom økonomisk utvikling, ideologier og filosofi og utviklingen av teknologi, arkitektur og formgivning
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Kjetil Havnevik ved Persbråten vgs i uke 18, 2010
- Studér bildene nøye. Beskriv det du ser.
- De tyske fotografene Bernd og Hilla Becher er særlig kjent for å fotografere industrianlegg og gigantiske strukturer fra den tyske tungindustriens glansperiode på begynnelsen av 1900-tallet.
Hvorfor tror du de valgte slike motiver?
- Ekteparet Becher ville dokumentere en viktig del av tysk samfunnsliv, som vi finner nettopp i industrianleggene.
Hva er det som gjør at industrien har en spesielt viktig rolle i Tysklands moderne historie?
- Bechers bilder er ikke bare dokumentasjon. De blir også oppfattet som kunst og henger i dag i noen av verdens viktigste kunstsamlinger.
Er du enig i dette? Begrunn ditt svar.
- Kan industri, støvete og forfalne gjenstander og dystre og lite tiltalende byggverk være vakre og egne seg som kunst?
Begrunn svaret ditt.
- I moderne kunst støter vi ofte på begreper som ”konseptuel kunst”, ”konseptualisme” eller ”konseptkunst”.
Hva ligger i denne betegnelsen?
Se om du kan finne andre eksempler på denne retningen.
- Bernd Becher var i en årrekke lærer ved kunstakademiet i Düsseldorf, der han underviste noen av verdens mest kjente fotografer i dag.
Søk på Internett og nevn noen av disse, samt verker de er kjent for.
- Praktisk oppgave:
Forsøk selv å ta et bilde i samme stil som fotografiene til Bernd og Hilla Becher.
Det kan gjerne være digitalt, men konverter det til svart-hvitt hvis det er mulig.
Lag en utstilling i klassen eller opprett et rom på Fronter der dere kan vise fram bildene og diskutere dem.
Til læreren
Les Nasjonalmuseets tekst på forhånd.
Oppgavene egner seg til å arbeide 2+2, såvel som til presentasjoner med skriftlige og/eller muntlige svar.