Oppgavene er utarbeidet av Ciara Solheim og Kersti Goffeng-Nielsen ved Persbråten vgs, uke 35, 2009.
Kompetansemål:
Spansk I
Kommunikasjon
- Gi uttrykk for egne meninger og følelser
- Skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
Språk, kultur og samfunn
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Spansk II
Kommunikasjon
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
Språk, kultur og samfunn
- beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
Til læreren:
Oppgave 2 besvares på spansk. Gjør elevene oppmerksom på bruken av gerundium, ser/estar/hay.
Oppgave 3-6 besvares på norsk
Oppgave 6 besvares i form av blogg på Internett.
Det er viktig at elever bruker sine initialer når de skriver innlegg på nettet slik at de beskytter sin anonymitet.
Oppgaver
- Slå opp og noter betydningen av følgende ord.
guerra civil, pasión, bombardear, caballo, bombilla, toro, sufrir, gritar, llorar, morir
- Besvar følgende oppgaver på spansk:
- Describe lo que ves en el cuadro.
- ¿Qué crees que simboliza el torro, el caballo, la bombilla y las personas?
- ¿Qué sentimientos expresa el cuadro?
- Imagínate unas palabras o frases que están gritando las personas o animales.
- ¿Qué sabes de la situación política en España cuando Picasso pintó Guernica?
¿Quién bombardea la ciudad Guernica y por qué decide Franco a bombardear Guernica?
Busca información en la página web de Treasures of the World. (sist sjekket juni 2011)
- Finn ut hvordan dette maleriet er blitt til, og oppsummer det i et referat.
Du kan benytte Treasures of the World (siste sjekket juni 2011) som kilde hvis du ønsker det.
- Kubismen var en stilart som Picasso var med på å utvikle på begynnelsen av 1900-tallet.
Hva er typisk for denne kunstformen?
Hvorfor tror du Picasso har brukt denne stilarten i dette bildet?
Finn informasjon på Internett om kubismen, og diskuter spørsmålene i klassen.
- Guernica er det største og mest berømte antikrigsbilde i moderne tid.
Hvordan uttrykker Picasso sin motstand mot krig i bildet?
Diskuter i små grupper eller i klassen.
- Finn et annet maleri, en sang, et dikt, eller en litterær tekst som uttrykker antikrigsholdninger.
Forklar hvordan antikrigsholdningene kommer til uttrykk.
Presenter i klassen det emnet du har valg.
- I bloggen guernica2picasso (sist sjekket juni 2011) presenteres en påstand om Guernica, hentet fra en fransk avis.
Tenk gjennom denne påstanden og bidra i diskusjonen på bloggen.