Hindutempler i Khajuraho, India
Religion og etikk
Kompetansemål
Religionskunnskap og religionskritikk
- Gjøre rede for religionenes geografiske og demografiske utbredelse.
Valgfri religion
- Beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i religionen.
- Drøfte religionens syn på kjønn og kjønnsroller
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Clemens Saers og Mikkelai Downing.
- Beskriv hva du ser på bildet.
-
- Finn ut hvilke land hinduismen er hovedreligion i.
- Tegn inn på et enkelt kart noen viktige hellige byer, elver og fjell.c. Kjenner du til andre land hvor hinduismen er sterkt representert?
- Pek på typiske kjennetegn for at dette er et gudshus.
Finner du likheter med bygninger fra andre religioner? - Hvilke kulturelle forutsetninger må ligge til grunn i et samfunn for at slike avanserte templer kan bygges?
Lag en liste med momenter. - Hvordan er et hindutempel innrettet i dag?
Hvilke rituelle seremonier foregår i templet? - Hvilken rolle spiller guden Vishnu i hinduismen, og hvordan avbildes han?
Se etter historier om hans avatar Krishna og gjeterjentene på www.hindunet.com (lenke sist sjekket 19.5.2011) - Finn ut mer om hva tantrisk kult er, og hva slags øvelser/praksis man gjør.
På hvilken måte har dette sammenheng med ornamentene på tempelveggene?
Les om hinduistisk tantrisme på en.wikipedia.org/wiki/Tantra (lenke sist sjekket 19.5.2011) -
- Hva er synkretisme?
- Hvordan ble de dravidiske folkeslagene sin religion endret da arierne fra nord invaderte Indusdalen
og Gangessletten, og hvilke elementer fra den gamle religionen ble videreført? - Prosessen har en parallell i vår egen kultur fra den norrøne perioden; hvilken?
(Stikkord er gudeslektene æser og vaner)
Til læreren
Oppgavene egner seg best i etterkant av undervisning om hinduismen; som selvstendig arbeid, i par eller i plenumsdialog.
Print ut denne siden