Oppgavene er utarbeidet av Mikkelai Downing og Tjodunn Sundgot ved Persbråten vgs, uke 44, 2008
Kompetansemål:
Religion og etikk
Kristendommen
- tolke noen sentrale tekster fra Bibelen og kristen tradisjon
- beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i kristendommen. Oppgave 3 kan knyttes til arbeid i norskfaget
Til læreren:
Oppgave 4 passer for de som er spesielt interesserte i historie fra Jesu samtid.
Oppgave 5 inviterer til å sammenligne bibeltekster og til å gå dypere inn i stoff om hvordan Judas har blitt og blir forstått innenfor kristendommen.
Oppgaver
- Se nøye på bildet og beskriv først hva du ser.
- Hvordan tolker du stemningen i bildet?
- Hva tror du maleren forsøker å få frem, og hvilke grep har han benyttet seg av for å få det til?
- Les først bibelteksten fra Matteus i Nasjonalmuseets tekst, og utvid så kunnskapene dine om Judas ved å lese Matt. 26. 1-56 og 27. 1-10.
Hvilken rolle har Judas i historien om Jesus?
Hvilket menneskelig karaktertrekk har i ettertid blitt synonymt med hans navn?
- Kjenner du til noen eksempler fra skjønnlitteratur hvor Judas navn, motiv eller materielle belønning for det han gjorde mot Jesus blir brukt som litterært virkemiddel/tema av forfatteren?
Søk på Internett. Bob Dylan, Jens Bjørnebo, Inger Hagerup og Finn Kalvik har f.eks. alle skrevet tekster om Judas Iskariot (Ischariot). Tolk en av tekstene.
- Judas i et historisk-politisk perspektiv:
På hvilken måte kan Judas ha hatt en nødvendig rolle for det jødiske lederskapet eller den jødiske nasjonen?
Ta utgangspunkt i ”situasjonen på bakken”, og tenk over forholdet mellom romerne og deres undersåtter.
Se religionslæreboka og eventuelt historiefaglige bøker om den politiske situasjonen i Judea på Jesu tid.
- Var Judas en forræder eller bare en nødvendig forutsetning for Guds plan med Jesus slik kristendommen forstår Jesu oppdrag i verden? Søk på Internett. Bruk stikkord som Judas og forræder.