Oppgavene utarbeidet av Kersti Goffeng-Nielsen og Ciara Solheim ved Persbråten vgs i uke 41, 2009.
Kompetansemål:
Spansk I
Kommunikasjon
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
Språk, samfunn og kultur
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Spansk II
Kommunikasjon
- gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
Språk, kultur og samfunn
- beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
Til læreren:
Oppgaver 1-5 besvares skriftlig på spansk og diskuteres i klassen.
Oppgave 6: Elevene kan bruke ulike verbtider i henhold til hva som er blitt gjennomgått i klassen.
Denne oppgaven kan også fungere som et gruppearbeid der hver gruppe tar for seg
et spesielt område eller museum, som presenteres i klassen.
Oppgave 7 besvares på norsk og diskuteres i klassen.
Oppgaver
Vocabulario: La Sagrada Familia, torre, fachada, columna, entrada, iglesia
- ¿Dónde esta la Sagrada Familia?
- ¿Has visitado la iglesia?
Describe tu experiencia.
- Describe la iglesia usando el vocabulario arriba.
Usa las imágenes de esta página web:
www.sagradafamilia.cat/sf-eng/index.php (sist sjekket juni 2011)
- ¿Qué es su historia?
www.sagradafamilia.cat/sf-eng/docs_instit/historia.htm (sist sjekket juni 2011)
- ¿Por qué crees que La Sagrada Familia se ha convertido en el ícono de Barcelona?
- Bruk lenkene oppgitt nedentil til å finne frem til andre aktiviteter og severdigheter man kan oppleve i Barcelona.
Forslag til steder i Barcelona: Barrio Gótica, La Rambla, El Museo Picasso, El Parque Güell, las playas, las casas de Gaudí (Casa Mila y Casa Batlló)www.spain.info/TourSpain/Destinos/TipoI/Datos+Generales/I/CP/0/Datos+Generales.htm
www.conocerbarcelona.com
www.guiarte.com/barcelona/que-ver.html
www.viatorcom.es
(alle lenker sist sjekket juni 2011)
Skriv et brev til en venn der du forteller om ting du har sett og gjort i løpet av en uke i Barcelona (her bruker du fortidsformen). I samme brev kan du forestille deg at du skal gi råd til denne vennen om severdigheter hun/han må få med seg i Barcelona. (Her bruker du fremtidsformen og utrykk med tener + que og deber).
- Gaudí hadde en helt personlig arkitektonisk stil.
Kan du beskrive hvordan denne kommer til uttrykk i La Sagrada Familia og i andre byggverk som han har tegnet i Barcelona? Bruk gjerne engelsk wikipedia.
Hvorfor er dette en spesiell periode i Barcelonas historie?