Spansk I og II
Kompetansemål Spansk I
Språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
Kommunikasjon
- delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- kommunisere med forståelig uttale
- bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk
Språk, kultur og samfunn
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Kompetansemål Spansk II
Språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler på en kritisk og selvstendig måte
Språk, kultur og samfunn
- delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
- gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
- kommunisere med god uttale og intonasjon
Språklæring
- beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Ciara Solheim og Kersti Goffeng-Nielsen ved Persbråten vgs, uke 16, 2010
Vocabulario:
rostro, alcázar, menina, bufón, rey, reina, la corte, infanta, autorretrato, retrato, aposentador, chiaroscuro
- ¿Quién pintó el cuadro y cuándo?
- ¿Cuál es el titulo original del cuadro?
¿Y la nueva?
- ¿Qué ves en el cuadro?
- ¿En realidad, a quién pinta el pintor?
- ¿Es un retrato o un autorretrato? Explica.
- ¿Quién son las pe rsonas en el cuadro?
Usa la página web www.museodelprado.es. (sist sjekket juni 2011)
- Describe lo que piensa la infanta Margarita, el pintor Velázquez y la enana María Bárbola
- Imagínate una conversación entre las personas en el cuadro.
¿De que hablan las personas?
Escribe un dialogo entre las personas en español.
Oppgavene 9-12 besvares på norsk.
- Hvem var Velázquez og hvorfor har han inkludert seg selv i maleriet.
Hva slags forhold hadde han til hoffet til Felipe IV?
Bruk disse 2 websidene for å svare oppgavene 10-12.
employees.oneonta.edu/farberas/ARTH/ARTH200/artist/las_meninas.html
www.ibiblio.org/wm/paint/auth/velazquez/ (lenker sist sjekket juni 2011)
- Beskriv bruken av lys og skygge i bildet.
Hvor kommer lyset fra?
I vocabulario så finnes det et ord som beskriver teknikken Velázquez bruker i bildet for å få frem lys.
Hvilket ord er det og hva betyr det?
Forklar.
- Hva er det som foregår i bildet?
Hvorfor tror du Velázquez valgte å male et uformelt og hverdagslig bildet av hoffet? Forklar.
Las Meninas har vært i søkelyset i det siste.
Les denne artikkelen , med tittel «Las Meninas de Sargent se reencuentran con Velazquez» (sist sjekket juni 2011) på spansk.
- Gjengi artikkelens innhold på norsk skriftlig.
Sammenlikn deretter de to maleriene nevnt i artikkelen.
Hvem var kunstnerne?
Hvem maler de?
Hvilken kunstnerisk stil tilhører de?
Når ble de malt?
Forklar.
Til læreren
Elever skal begynne oppgaven med å slå opp el vocabulario.
Alle oppgaver kan utføres som pararbeid, muntlig og skriftlig.
Deretter kan oppgavene gjennomgås i klassen.
Oppgave 6: Elever skal forklare til hverandre hvor de enkelte personene befinner seg i bildet.
Deretter kan de gå inn på anvist nettadresse og lese om de viktigste personenes identitet.
Oppgave 8: Ved å gå inn på gitt webside får elevene opp to versjoner av Las Meninas.
Oppgaven er å navngi detaljer som mangler på det ene bilde.
Oppgave 10-13: Besvares på norsk.