Oppgavene er utarbeidet av Tove Magnus ved Persbråten vgs i uke 37, 2011
Kompetansemål:
Norsk Vg1
Sammensatte tekster
- beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde
Norsk Vg2
Skriftlige tekster
- analysere tekster i ulike sjangrer for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdiene de representerer
Norsk Vg3
Sammensatte tekster
- sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
Til læreren:
Læreren velger selv hvilke oppgaver elevene skal arbeide med, muntlig eller skriftlig.
Oppgave 10 er spesielt beregnet for idrettselever.
Oppgaver
- Beskriv detaljert hva du ser i bildet.
- Hvilken stemning finner du i bildet?
- Hvilken betydning har kvinnens hår?
- Hva skjer mellom mannen og kvinnen?
- Hva betyr «løsrivelse»?
Lag en liste over forskjellige typer løsrivelse i menneskers liv.
Hvilken løsrivelse beskriver Munch i sitt bilde?
- Edvard Munch malte sine motiver igjen og igjen.
Bak denne lenken finner du 7 utgaver av Løsrivelse (lenken er sjekket sept.2011. Søkeord Bilder av Løsrivelse Edward Munch).
Sammenlign i grupper de ulike versjonene av motivet.
På hvilken måte er de like/forskjellige?
Er det en visjon du foretrekker? Forklar hvorfor.
- Følg denne lenken eller denne, til Munchs egen tekst til bildet Løsrivelse (lenker er sjekket sept.2011. Søkeord: munchs tekster, skoleoppgaver).
Hvilken versjon av bildet synes du passer best til beskrivelsen i teksten. Hvorfor?
- Kari Bremnes har skrevet en sang med Edvard Munchs tekst til Løsrivelse.
Lytt til sangen her (lenke sjekket sept. 2011).
Kjenner du sanger med temaet «løsrivelse»? Diskuter i grupper.
- Skriv en novelle med tittelen Løsrivelse.
Du velger selv hvilken type løsrivelse du vil skrive om.
- Spesielt for idretttselever:
«Løsrivelse» er Stig Inge Bjørnebyes beretning om hvordan en unggutt fra Elverum blir internasjonal fotballstjerne og de dramatiske konsekvensene det får for ham som menneske.
Lån boken på biblioteket og les!