Religion og etikk
Oppgavene / verket kan også brukes i Historie Vg2.
Kompetansemål
Religionskunnskap og religionskritikk
- gjøre rede for religionenes geografiske og demografiske utbredelse
- presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: bl a. kunst og materielle uttrykk
Islam og en valgfri religion (her Islam)
- beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i religionen
Kristendommen
- gjøre rede for eksempler på kontinuitet og forandring i kristendommens historie i og utenfor Europa
- drøfte kristendommens syn på andre religioner og livssyn”
Oppgaver
Oppgavene er utarbeidet av Clemens Saers ved Persbråten vgs i uke 10, 2010.
- Beskriv hva du ser på bildet. Hva er ditt første inntrykk av bygget?
- Finn informasjon om en Mihrab og hva den symboliserer.
- Beskriv hvorledes fellestrekk ved muslimsk kunst og kultur kommer til uttrykk i Moskeen i Córdoba.
- Muslimske arkitekter, enten de tegnet en moske eller et vanlig bolighus, la alltid inn en feil i konstruksjonen.
Begrunnelsen er religiøs. Kan du tenke deg årsaken til at det forholder seg slik?
- Bildeforbudet står sterkt i Islams tradisjon.
Søk opp Koranen på nettet for å finne vers som begrunner bildeforbudet slik det uttrykker seg i Islam.
- Finn bilder av moskeen og beskriv hvorledes to religioner kommer til uttrykk gjennom detaljer i Moskeen i Córdoba.
- Maurerne, en folkegruppe fra Nord-Afrika, har formet mye av arkitekturen i Spania.
Sett deg inn i folkegruppens historie i landet og gi en kort beskrivelse.
- Kjenner du til om det finnes andre historiske monumenter rundt om i verden der to eller flere religioner har preget arkitekturen og de kunstneriske detaljene i samme byggverk?
Prøv om du kan finne noen på bakgrunn av historiekunnskapene du har og på Internett.
Til læreren
Flere av oppgavene er omfattende, spesielt oppgavene 6-8.
Disse kan også brukes til skriftlige besvarelser.
Les først teksten fra Nasjonalmuseet.
Bruk Internett og andre medier.
Lag små presentasjoner i klassen.