Oppgavene er utarbeidet av Beate Jakobsen Hadler (Idrett og samfunn) og Gøran Sætran (Norsk) ved Persbråten vgs, uke 4, 2009
Kompetansemål:
Idrett og samfunn
- Forklare hovedtrekk ved idrettens utvikling i Europa fra antikken og fram til i dag.
- Gjøre rede for hovedtrekkene ved norsk idrettshistorie.
- Gjøre rede for sammenhenger mellom idrettsaktivitet, livskvalitet og helse i et samfunnsperspektiv.
- Gjøre rede for grunnleggende prinsipper knyttet til idrettens verdigrunnlag.
- Drøfte hvilken mening og verdi idrett uttrykker i ulike sammenhenger for den enkelte i samfunnet.
Norsk Vg1
- Tolke og vurdere samspillet mellom muntlige og skriftlige språk, bilder, lyd og musikk, bevegelser, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål.
Til læreren:
Elevene bør ikke lese Nasjonalmuseets tekst på forhånd.
Etter at oppgavene er løst, kan det være interessant å sammenligne elevenes svar med Nasjonalmuseets tekst.
Verket var tiltenkt som en reklameplakat for den norske vinterturismen, der blant annet skisporten var
en av hovedattraksjonene.
Oppgaver
Idrett og samfunn
- Beskriv hva du ser på bildet.
- Hvilke reaksjoner får du når du ser på dette bildet? Begrunn svaret.
- Hvilken tidsperiode tror du bildet er hentet fra? Begrunn svaret.
- Hvilket menneskesyn tror du dette bildet skildrer?
- Tenk på norsk idrettshistorie.
Hva tror du bildet ønsker å fortelle eller gi et budskap om?
- Beskriv et idrettspolitisk perspektiv ved bildet. Begrunn svaret.
- Hvilke idretter tror du var populær på denne tiden? Begrunn svaret.
- Er det en grunn til at det er en mannsskikkelse som er avbildet på denne illustrasjonen?
Hadde du reagert annerledes om det var en kvinne?
Begrunn svaret.
Norsk
- Gjør rede for motiv, komposisjon og fargebruk i reklameplakaten ”Norway, Sunshine and Health and Snow in Abundance”.
- Hvordan skaper den skriftlige teksten mening til reklameplakaten?
- Hvordan kan man si at plakaten ligger i gråsonen mellom bruksbilde og kunstbilde?
- Hvordan kan en tilskuers forkunnskaper være med på å gi innhold til tolkningen av reklameplakaten?