Oslo by Night
Oppgavene er utarbeidet av Hilde Anker-Rasch og Mikkelai Downing ved Persbråten vgs, uke 16, 2009
Kompetansemål:
Historie Vg2
- finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger.
Historie Vg3
- identifisere og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger
- gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet, og diskutere noen konsekvenser av denne politikken
Politikk og menneskerettigheter
- drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger
Til læreren:
La elevene studere bildet først og lese Nasjonalmuseets tekst på forhånd.
Se nærmere på begrepene folkemord, rasisme, totalitarisme og humanisme.
Gå inn på HL- senterets hjemmeside (lenke sist sjekket 18.5.2011) som viser hvor i Norge jødene bodde,
personer med tilknytning til aksjonen, steder eller bygninger med tilknytning til
aksjonen og personer som hjalp jøder under okkupasjonen av Norge
Diskuter i klassen: Hva er ondskap?
Oppgaver
Oppgavene utføres skriftlig individuelt eller i par og diskuteres deretter i plenum.
- Hva forbinder du med nattemørket på bildet?
- Hvilke tanker vekker blå-og sortfargen når vi vet hva verket forestiller?
- Hva tror du stjernene symboliserer?
- Hvorfor tror du stjernene har forskjellige farger og størrelser?
- Hva slags kilde er dette?
Hvordan kan du bruke bildet som kilde? - Hva var Hitlers og nazistenes argumentasjon for ”den endelige løsning”?
- Er det viktig å bevare minnet om Holocaust?
Begrunn svaret. - Hvorfor tror du totalitære ideologier også kan fenge ellers vanlige mennesker?
- I hvilke situasjoner mener du det er viktig å nekte å utføre ordre, bedrive sivil ulydighet og sabotasje?
Begrunn svaret ditt.