Segregation Wall, Palestine
Samfunnsfag
Kompetansemål
- Definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet.
Historie Vg3
Kompetansemål
- Undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet.
Historie og Filosofi 1 og 2
Kompetansemål
- Drøfte hvordan historieforståelse kan virke undertrykkende eller frigjørende for ulike grupper.
Religion og etikk
Kompetansemål
- Føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål.
Oppgaver (alle fag)
Oppgavene er utarbeidet av Mikkelai Downing ved Persbråten vgs i uke 6, 2010
Street art / graffiti
- Beskriv bildene.
Hvilke motiver ser du?
Hvorfor tror du kunstneren har valgt disse, og hvilke assosiasjoner får du? - Graffiti kan fungere som politisk kunst.
Hva skiller dette fra skriblerier og andre ”piecer?”
Hva synes du om denne type gatekunst generelt?
Israel – Palestina-konflikten
Bruk lenkene under til å finne ut mer om situasjonen før dere jobber videre med oppgavene.
Hvordan vurderer du disse lenkene?
Er de troverdige, og hvem representerer de?
Stikkord for videre søk: PLO, Fatah, Hamas, Intifada.
- På hvilken måte påvirker muren livene til de som bor i nærheten av den?
Hvilken psykologisk effekt tror du muren har på jøder og palestinere, og forholdet dem imellom? - Muren er i strid med folkeretten, har ikke støtte i FN, og er definert som ulovlig ifølge organisasjonen.
Hvorfor tror du Norge og andre vestlige land ikke legger større press på Israel for å få landet til å stanse byggingen av muren og få den fjernet? - Hva er Israels begrunnelse for å sette opp muren?
- Siden opprettelsen av staten Israel i 1948 har landet vært i krig med sine naboland en rekke ganger. Israel er fortsatt formelt i krig med flere av dem. Hver gang det har vært en krig, har Israel benyttet anledningen til å utvide sitt territorium.
Studer historiske kart og få en oversikt over utviklingen fra 1948 til i dag.
Hvor gikk de gamle grensene den gang den jødiske nasjonen sto på høyden av sin makt? - Hvilke forhold taler for en politisk løsning som munner ut i en to-statsordning, og hvilke forhold taler mot?
Hva er alternativet til å opprette en palestinsk stat, og hvorfor er dette antatt uheldig for Israel som demokrati? - Den nye muren representerer en de facto territoriell grense, påtvunget av Israel. Hvilken effekt har den på forholdet mellom landene i regionen?
Hva kan det ha å si for forholdet mellom den muslimske verden og Vesten?
Skriv en kort tekst hvor du gjør deg tanker om fremtiden i regionen.
Nyttige lenker: (sist sjekket 19.5.2011)
www.jewishvirtuallibrary.org
www.hvorhenderdet.nupi.no
www.amnesty.no
www.amnesty.org
www.palestinakomiteen.no
Til læreren: Banksys bilder taler for seg selv, men det er gunstig for elevene å få en situasjonsrapport fra Midt-Østen og konflikten for å forstå hvorfor denne muren er satt opp.
La elevene lese teksten fra Nasjonalmuseet før de gir seg i kast med oppgavene.
Oppgave 1-2: Diskuter i par eller grupper.
Oppgave 3-8: Jobb i grupper og presenter i klassen.