Telemarksjenter / Fra Telemark
Samfunnsfag, Historie Vg3
Oppgavene er utarbeidet av Per Dagstad ved Persbråten vgs i uke 35, 2010
Kompetansemål: Samfunnsfag
- Diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling.
- Definere omgrepet kultur og gje døme på at kultur varierer frå stad til stad og endrar seg over tid.
- Gjere greie for sentrale kjenneteikn ved norsk økonomisk politikk.
Kompetansemål: Historie Vg3
- Gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945.
- Gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller billedkunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder.
Oppgaver
For hvert av de to kunstverkene:
- Beskriv motivet i bildet.
Gi en objektiv beskrivelse av bildet.
Legg vekt på farger, personer, perspektiv, maleteknikk, kunstform. - Hvilke assosiasjoner gir kunstverket deg?
- Liker du kunstverket? Begrunn.
- Sammenlign Telemarksjenter av Rolf Groven fra 2007 med originalen fra 1883, Fra Telemark av Erik Werenskiold.
Beskriv forskjellene og likhetene mellom de to bildene. - Det skiller mer enn hundre års teknologisk utvikling mellom de to bildene.
Diskuter eventuelle positive og negative trekk ved denne utviklingen. - Hva tror du Rolf Groven mener om denne teknologiske utviklingen slik han fremstiller det i sitt bilde?
- a. Hvilke interessekonflikter finnes mellom industri/teknologi og natur i Norge i dag?b. Diskuter ulike løsninger på disse interessekonfliktene.
Gi eksempler på løsninger som du mener kan bidra til en bærekraftig utvikling.
Til læreren
Elevene kan jobbe i par eller grupper.
Oppgavene egner seg til samtaler og diskusjon i grupper og plenum.