Oppgavene er utarbeidet av Torbjørn Hanssen og John-Inge Skaardal ved Persbråten vgs, uke 5, 2009
Kompetansemål:
Historie Vg3
- gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller bildekunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder.
- undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett fra ulike perspektiver.
Politikk og menneskerettigheter
- beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder.
Til læreren:
Elevene leser teksten fra Nasjonalmuseet på forhånd.
Oppgaver
Se nøye på bildene og beskriv først hva du ser.
Hvordan tolker du stemningen i bildene?
Hvilke virkemidler bruker kunstneren for å oppnå denne stemningen?
- Hva tror du kunstneren forsøker å formidle med de tre bildene?
- Hva vil du si politisert kunst er?
- Kleiva ble i likhet med mange andre kunstnere i Vesten sterkt engasjert av USAs krigføring i Vietnam.
Søk opp informasjon på nettet om Vietnamkrigen.
Hvilken side tror du han tok i denne konflikten?
Hvorfor var det spesielt så mange unge i vesten som hadde dette synet?
- Hvilke moderne eller nåværende internasjonale konflikter får du assosiasjoner til når du ser på bildene?
- Mener du at det er behov for tilsvarende politisert kunst i dag for å uttrykke følelser og synspunkter om disse moderne konfliktene?