Fake art. Fake museum. Fake you.

Utstillingen er klar for turne fra januar 2018.

Utstillingen handler om hva som er falskt og ekte i en digital virkelighet, om kopi og original og hvordan verdi oppstår. Utstillingen består av både kunstverk og kopier av kunstverk.

Med blant annet Jacob Remin og Michael Correa og Emil Olsen og Nasjonalmuseets digitale samling, der du kan finne deg selv i samlingen.

Hva er mest virkelig, det du opplever foran skjermen eller det du opplever i naturen eller et kunstgalleri? Og er spørsmålet egentlig relevant? Fake art. Fake museum. Fake you tar utgangspunkt i at vi i dag ofte opplever verden gjennom en digital flate, og gir muligheten til å diskutere akkurat hva som kan være gjenstand for en kunstopplevelse. Hvilken verdi legger ”kunst” til et bilde? Og endrer opplevelsen seg om den inneholder originale kunstverk eller kopier av kunstverk, både digitalt og fysisk?

This is not my work of art. I didn’t make it. skriver den amerikanske kunstneren Richard Prince under et bilde av Ivanka Trump i en instragrampost 11 januar, 2017, noen måneder etter at Donald Trump ble valgt til president. Posten gjengir et fotografi av et superrealistisk maleri han har malt av et foto som han plukket opp fra en instragrampost – av nettopp Ivanka Trump – avbildet under et besøk hos frisøren. Maleriet var allerede før instagramposten stilt ut i et toppgalleri i NY i serien New Portraits, og Princes gjengivelse av maleriet i en insta-post får en dobbelt betydning. For maleriet han reposter et foto av, er hans, men motivet er kopiert fra Ivanka Trump sin instakonto. Det superrealistiske maleriet blir usynlig når det republiseres på nett – det ser faktisk ut som en repost av den opprinnelige posten. Prince gjør det han har blitt så kjent for også digitalt: Han kopierer motiver han finner og gjengir dem i perfekt stand, og det er nettopp i denne kopieringen at meningen kunstverket oppstår. Men akkurat hvor befinner den originale kunsten seg her?

Kunstverket Material Meditation, av Jacob Remin, viser to shabby skjermer plassert på et par gamle jernbarnesviller på høykant. Skjermene viser en serie med perfekte naturbilder som går i loop i kjent National Geographic-stil. Naturbildene inviterer til kontemplasjon og fordypelse: Det vi ser er vakkert og behagelig. Men de digitale naturgjengivelsene står i kontrast til treverket i sokkelen, som er forslitt, gammelt og dødt. Kunstverket peker på hvordan naturen på den ene siden estetiseres og brukes som åsted for sterke opplevelser og kontemplasjon og på den andre utbyttes for å gi oss den samme funksjonen. Står vi igjen med et bilde av en natur vi både forskjønner og ødelegger i rekordfart?

Teknologi sies gjerne å være immaterielt, men kunstverket vi står overfor her viser oss det motsatte. Teknologi er materielt, fordi tech krever både materialer for å bli bygget og strøm for å fungere. I følge en undersøkelse The Times har gjort bruker datalagringsselskapene strøm tilsvarende 30 atomkraftverk på verdensbasis. Kunstverket stiller spørsmål ved hvilken naturopplevelse som er mest ekte, den vi får i skogen eller den vi får opplever foran skjermen? Og peker på hvordan naturen kanskje fungerer best for oss mennesker når vi tilpasser den vårt behov. Verket handler også om forestillingen om teck som ren natur. For de avkledde gamle skjermene peker i en annen retning og den nye dataen og smarttelefonen blir søppel etter kort tid. Er det på tide å endre tanke om at tech er immaterielt? Og både energikrevende og materialkrevende?

Harald Sohlberg sitt Vinternatt i Rondane er et av Norges nasjonalikoner. Sohlberg skal ha plukket opp dette nyromantiske motivet på en skitur der han hadde en sterk naturopplevelse. På samme måte som Remins naturbilder på skjerm, ser vi et mennesketomt utsnitt av en vakker og dramatisert natur. Solberg arbeidet med motivet i flere utgaver. Dette arbeidet er en oppmalt kopi av Nasjonalmuseets mest kjente versjon, malt av en ukjent kunstner. Endrer dette opplevelsen av kunstverket?

Kunst handler ikke bare om bilder, men hvilken verdi som er knyttet til bildet du ser, sier kritiker Clint Burnheim i et intervju i filmen #ArtOffline. Kunstinstitusjoner har vanligvis lagt verdi til et uttrykk, men  det digitale endrer måter vi ser og opplever bilder på. Michael Correa og Emil Olsen peker i denne dokumentarfilmen på hvordan mange i dag opplever kunst gjennom digitale skjermer, noe som smelter sammen den digitale kunstopplevelsen og den fysiske kunstopplevelsen. Men er det egentlig en forskjell mellom å oppleve kunsten fysisk og gjengitt gjennom en skjerm?

Prosjektgruppe:

Yngvill Aagaard Sjöösten (prosjektleder), Gerd Elise Mørland (kurator) Ann Kristin Sørli (kurator formidling), Caroline Søgaard (turneutstillingskoordinator/konservator), Olav Ringdal (tekniker), Nicholas Hellsegg (AV-ansvarlig), Birgitte Rødland Haga (utstillingsdesigner).

 

2011»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2012»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2013»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2014»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2015»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2016»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2017»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2018»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2020»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2021»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2022»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2023»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2024»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2025»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2026
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Illustrasjon av utstillingen. Tegnet av utstillingsdesigner Birigtte Rødland Haga

Illustrasjon av utstillingen. Tegnet av utstillingsdesigner Birigtte Rødland Haga

Jacob Remin. Material Meditation. Foto: Birgitte Rødland Haga

Jacob Remin. Material Meditation. Foto: Birgitte Rødland Haga

Info

Størrelse

  • Max antall elever: 30 elever
  • Romlige krav: Et ryddet klasserom
  • Tid opprigg: 45 minutter
  • Tid nedrigg: 45 minutter
  • Bærehjelp: Voksenperson

Programlengde:

2x45 minutter

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Målgruppe:

8. - 10. trinn,

Kategori:

,

Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon