Por que? (Hvorfor?)
Oppgavene er utarbeidet av Kersti Goffeng-Nielsen og Svein Borgen ved Perbråten vgs, uke 41, 2008
Kompetansemål:
Spansk I
Språk, Kultur og Samfunn
- Gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur.
- Beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur, å gi uttrykk for opplevelser knyttet til disse.
Spansk II
Språk, Kultur og Samfunn
- Gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur.
- Beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur, å gi uttrykk for opplevelser knyttet til disse.
Til læreren:
Læreren kan velge hvor mange oppgaver elevene skal arbeide med.
I oppgavene 1-6 skal de se, beskrive og oppleve bildet. Disse oppgavene kan utføres både muntlig og skriftlig på spansk.
Oppgavene 7 og 8 er noe mer omfattende og egner seg godt til større muntlige eller skriftlige oppgaver.
Oppgaver
- ¿Qué ves en el cuadro?
- ¿Qué nacionalidad crees que representan las personas?
- ¿En qué situación está el hombre en el centro?
- ¿Qué impresión te da el cuadro?
- ¿Qué quiere expresar Goya con este cuadro?
- Da una respuesta a la pregunta de Goya “¿Por qué?”.
Les nå Nasjonalmuseets tekst om bildet og finn opplysninger om Goya og den historiske bakgrunnen på nettet.
- Et kjent maleri av Goya fra samme periode heter “El Tres de Mayo”.
Beskriv dette bildet og sammenlign det med ”¿Por qué?”.
Søk på internett etter bilde «El Tres de Mayo» - Skriv en side i dagboka til en av de franske soldatene på spansk.