Esker med min barndom i
– En utstilling av tre kunsthåndverkere om tilnærminger til form.
Noen skaper idé ut fra form, andre skaper form ut fra idé:
Det finnes en lang rekke materialer å uttrykke seg med som kunsthåndverker, og det finnes en uendelig rekke tilnærmingsmåter.
Til denne utstillingen har de tre kunsthåndverkerne Fanny Sophie Gjestland, Tuva Gonsholt og Irene Haslum kommet sammen for å vise noe av spennet som kunsthåndverkere jobber med
i dag. En gullsmed og edelmetallformgiver, en glassformgiver og en designer som jobber i krysningspunktet mellom design og kunst har
forskjellige utgangspunkt å jobbe med, men deler også forholdet til noe øyet kan se og hånden kan føle; formen.
I prosessen mot utstillingen har det vært viktig for kunstnerne at kunstverkene henvender seg til elevene personlig. Det er derfor ønskelig at verkene presenteres på gulvet i klasserommet, helst i en sirkel eller lignende. Sånn kan glassverket til Tuva Gonsholt og treskulpturen til Irene Haslum stå i midten av elevgruppen, mens sprettballringene til Fanny Sophie Gjestland gjerne kan sendes rundt og prøves. Det skal ikke være noen terskler eller stengsler – det som skal skape utstillingen er nærheten til arbeidene og dialogen som oppstår.
Hva er en form?
I arbeidet med utstillingen var det viktigste for kunstnerne at den skal fenge og begeistre barna. Formidleren står selvsagt fritt til å tilpasse opplegget, men det kan være greit med noen innspill.
Det kan være lurt å starte i det små. Snakke om sur form, glad form for eksempel. Hva er en form? For eksempel rund eller firkantet. Hva tenker man på når man ser en rund form? Kanskje på en sol eller en stein eller til og med på en sprettball? Hvilke ting er firkantede? Hvilke former har de forskjellige kunstverkene? Finnes det en lang form og kort form? Og hva med en myk form? Hvilken form har et tre? Et menneske?
Materiale og form kretser rundt hverandre, ettersom materialene skaper formen eller blir skapt til en form. De forskjellige materialene kan virke forskjellig når de blir behandlet på forskjellige måter. For eksempel gjør det vondt å ta på knust glass, men ikke på glasset til det ene kunstverket. Materialene er for eksempel glatte eller harde. Lukter de noe? Hvordan er de å ta på?
Kunstverket til Tuva er en studie i form, Fannys verk endte opp med å ha en form, mens skulpturen til Irene er basert på en form.
Hva er barndom?
Å skulle beskrive barndom er sikkert vanskelig for de minste barna, ettersom de selv fortsatt er i den og muligens ikke forstår dette begrepet helt. Men det er helt sikkert mulig for dem å komme med ord som de assosierer med det å være barn. Hva de liker å gjøre eller hvordan de oppfatter seg selv eller andre barn de kjenner. Dersom man klarer å få barna til å relatere til noe med kunstverkene, er dette en fin måte å vekke viktig interesse. Å like og klatre i trær, samle på insekter eller leke med sprettballer er interesser mange barn deler og som kan relateres til kunstverkene.
Info
Størrelse
- Antall kolli: 3
- Kassestørrelse: Kunstverkene kan lett fraktes av en person, da de verken er spesielt store eller tunge. Det er viktig å behandle verkene med varsomhet – det ene verket er laget av glass – så det er viktig å frakte kolliene forsvarlig!
- Max antall elever: 20
- Romlige krav: Ryddet klasserom
- Transport: Stasjonsvogn / Liten varebil
- Tid opprigg: 40
- Tid nedrigg: 20
- Bærehjelp: Ja - hvis det er lang avstand til utstillingsrommet
Programlengde:
1 skoletime
Lærerveiledning:
Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.Kontakt:
- Marius Standgård Baun
- Tlf: 35 51 98 50
- Epost: marius@telemarkkunstnersenter.no
- Anne Hermansen
- Tlf: 35 91 79 72
- Epost: anne.hermansen@kulturskatten.no
Målgruppe:
1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn,Kategori:
design, kunsthåndverk