Se med hendene

Kan hendene våre hjelpe oss med å se?

Elevene får både se, lytte og modellere i leire når de gjør seg kjent med keramiske arbeider laget av ni forskjellige kunstnere i utstillingen Se med hendene.

Leire er et materiale som menneskene har brukt i uminnelige tider. Leira er i utgangspunktet myk og formbar, men  blir steinhard hvis den brennes ved høy temperatur. Brent leire blir til keramikk som benyttes både til bruksting i vår hverdag og til kunstneriske uttrykk.

I Se med hendene bruker vi modellering som en sanselig tilnærming til former og figurer i utstillingen. Alle får hver sin klump med leire og sammen med formidleren får de prøve seg på hvordan leira kan formes i hendene.

NB! Elevene skal ikke fram til noe resultat eller noen endelig form denne gangen,  leira brukes som et skisseverktøy.

Det er en stor fordel om lærerne også er deltakere på lik linje med elevene.

Utvalg av verk i utstillingen er gjort av Norske kunsthåndverkere ved Andrea Scholze

Produksjonen har stor fokus på materialets egenskaper og prosessen her og nå, og krever keramisk kompetanse hos formidler. Norske Kunsthåndverkere (NK) kan være behjelpelige med å videreformidle kontakt til keramikere som kan være interessert i å reise med prosjektet i ditt fylke

Vi får se arbeider av Sofie Nørsteng, Irene Nordli, Jim Darbu, John Skognes, Kristin Opem, Guri Sandvik, Lillian Tørlen, Mette Strøm og Elin Aasheim  

Kunst- og formidlingsfaglig konsulent Anne-Brit Soma Reienes.  

Se med hendene er et samarbeidsprosjekt mellom Norske kunsthåndverkere, Turnéorganisasjonen og Nasjonalmuseet

2011»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2012»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2013»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2014»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2015»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2016»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2017»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2018»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2019»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2020»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
MTOTFLS
     
1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

13

 

14

 

15

 

16

 

17

 

18

 

19

 

20

 

21

 

22

 

23

 

24

Innlandet-Hedmark

25

Innlandet-Hedmark

26

Innlandet-Hedmark

27

Innlandet-Hedmark

28

Innlandet-Hedmark

29

Innlandet-Hedmark

30

Innlandet-Hedmark

31

Innlandet-Hedmark

      
September
MTOTFLS
 
1

Innlandet-Hedmark

2

Innlandet-Hedmark

3

Innlandet-Hedmark

4

Innlandet-Hedmark

5

Innlandet-Hedmark

6

Innlandet-Hedmark

7

Innlandet-Hedmark

8

Innlandet-Hedmark

9

Innlandet-Hedmark

10

Innlandet-Hedmark

11

Innlandet-Hedmark

12

Innlandet-Hedmark

13

Innlandet-Hedmark

14

Innlandet-Hedmark

15

Innlandet-Hedmark

16

Innlandet-Hedmark

17

Innlandet-Hedmark

18

Innlandet-Hedmark

19

Innlandet-Hedmark

20

Innlandet-Hedmark

21

Innlandet-Hedmark

22

Innlandet-Hedmark

23

Innlandet-Hedmark

24

Innlandet-Hedmark

25

Innlandet-Hedmark

26

Innlandet-Hedmark

27

Innlandet-Hedmark

28

Innlandet-Hedmark

29

Innlandet-Hedmark

30

Innlandet-Hedmark

    
October
MTOTFLS
   
1

Innlandet-Hedmark

2

Innlandet-Hedmark

3

Innlandet-Hedmark

4

Innlandet-Hedmark

5

Innlandet-Hedmark

6

Innlandet-Hedmark

7

Innlandet-Hedmark

8

Innlandet-Hedmark

9

Innlandet-Hedmark

10

Innlandet-Hedmark

11

Innlandet-Hedmark

12

Innlandet-Hedmark

13

Innlandet-Hedmark

14

Innlandet-Hedmark

15

Innlandet-Hedmark

16

Innlandet-Hedmark

17

Innlandet-Hedmark

18

Innlandet-Hedmark

19

Innlandet-Hedmark

20

Innlandet-Hedmark

21

Innlandet-Hedmark

22

Innlandet-Hedmark

23

Innlandet-Hedmark

24

Innlandet-Hedmark

25

Innlandet-Hedmark

26

Innlandet-Hedmark

27

Innlandet-Hedmark

28

Innlandet-Hedmark

29

Innlandet-Hedmark

30

Innlandet-Hedmark

31

Innlandet-Hedmark

 
November
MTOTFLS
      
1

Innlandet-Hedmark

2

Innlandet-Hedmark

3

Innlandet-Hedmark

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

13

 

14

 

15

 

16

 

17

 

18

 

19

 

20

 

21

 

22

 

23

 

24

 

25

 

26

 

27

 

28

 

29

 

30

 

      
December
«2021»
January
MTOTFLS
    
1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

Vestland

12

Vestland

13

Vestland

14

Vestland

15

Vestland

16

Vestland

17

Vestland

18

Vestland

19

Vestland

20

Vestland

21

Vestland

22

Vestland

23

 

24

 

25

 

26

 

27

 

28

Viken-Akershus

29

Viken-Akershus

30

Viken-Akershus

31

Viken-Akershus

       
February
MTOTFLS
1

Viken-Akershus

2

Viken-Akershus

3

Viken-Akershus

4

Viken-Akershus

5

Viken-Akershus

6

Viken-Akershus

7

Viken-Akershus

8

Viken-Akershus

9

Viken-Akershus

10

Viken-Akershus

11

Viken-Akershus

12

Viken-Akershus

13

Viken-Akershus

14

Viken-Akershus

15

Viken-Akershus

16

Viken-Akershus

17

Viken-Akershus

18

Viken-Akershus

19

Viken-Akershus

20

Viken-Akershus

21

Viken-Akershus

22

Viken-Akershus

23

Viken-Akershus

24

Viken-Akershus

25

Viken-Akershus

26

Viken-Akershus

27

Viken-Akershus

28

Viken-Akershus

       
March
MTOTFLS
1

Viken-Akershus

2

Viken-Akershus

3

Viken-Akershus

4

Viken-Akershus

5

Viken-Akershus

6

Viken-Akershus

7

Viken-Akershus

8

Viken-Akershus

9

Innlandet-Hedmark

10

Innlandet-Hedmark

11

Innlandet-Hedmark

12

Innlandet-Hedmark

13

Innlandet-Hedmark

14

Innlandet-Hedmark

15

Innlandet-Hedmark

16

Innlandet-Hedmark

17

Innlandet-Hedmark

18

Innlandet-Hedmark

19

Innlandet-Hedmark

20

Innlandet-Hedmark

21

Innlandet-Hedmark

22

Innlandet-Hedmark

23

Innlandet-Hedmark

24

Innlandet-Hedmark

25

Innlandet-Hedmark

26

Innlandet-Hedmark

27

Innlandet-Hedmark

28

Innlandet-Hedmark

29

Innlandet-Hedmark

30

Innlandet-Hedmark

31

Innlandet-Hedmark

    
April
MTOTFLS
   
1

Innlandet-Hedmark

2

Innlandet-Hedmark

3

Innlandet-Hedmark

4

Innlandet-Hedmark

5

Innlandet-Hedmark

6

Innlandet-Hedmark

7

Innlandet-Hedmark

8

Innlandet-Hedmark

9

Innlandet-Hedmark

10

Innlandet-Hedmark

11

Innlandet-Hedmark

12

Innlandet-Hedmark

13

Innlandet-Hedmark

14

Innlandet-Hedmark

15

Innlandet-Hedmark

16

Innlandet-Hedmark

17

Innlandet-Hedmark

18

Innlandet-Hedmark

19

Innlandet-Hedmark

20

Innlandet-Hedmark

21

Innlandet-Hedmark

22

Innlandet-Hedmark

23

Innlandet-Hedmark

24

Innlandet-Hedmark

25

Innlandet-Hedmark

26

Innlandet-Hedmark

27

Innlandet-Hedmark

28

 

29

 

30

 

  
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2022
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Heidi Bjørgan

Heidi Bjørgan

Elin Aasheim

Elin Aasheim

Foto: Anne.Brit Soma Reienes

Foto: Anne.Brit Soma Reienes

Se med hendene

  • Fra formidlingen av "Se med hendene". Video: Nasjonalmuseet / Anna Bjørgli

Info

Størrelse

  • Antall kolli: 7
  • Kassestørrelse: 1. kasse:( 65x30 x h: 35)cm. 2.kasse: (45 x 40 x h:40) cm. 3. kasse: (54 x 50 x 35 x h:35)cm. 4. kasse: (45 x 35 x h:35) cm. 5. kasse: (40 x 30 x h:40)cm. 6. kasse: (45 x 40 x h:60)cm. 7. kasse: (40 x 60 x h:40)cm
  • Kubikk: 0,54 kubikkmeter
  • Max antall elever: 30
  • Romlige krav: Klasserom eller lignende uten gjennomgangstrafikk
  • Transport: Gruppe H : Volkswagen Passat SW
  • Tid opprigg: 50 minutter
  • Tid nedrigg: 50 minutter
  • Bærehjelp: Ja, både når formidleren kommer og når hen skal dra

Kostnader:

Gratis

Programlengde:

60 minutter

Formidling:

Formidleren tar kontakt med skolen i god tid før besøket for å sikre at alt praktisk er på plass. Kulturkontakten har ansvar for å finne egnede rom, videreformidle nødvendig informasjon og orientere skolens elevarrangører. Alle lærere som blir involvert i dette besøket, må få et eksemplar av denne veiledningen i god tid. Skolens kulturkontakt eller elevarrangører tar imot formidleren.

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Målgruppe:

5. - 7. trinn,

Kategori:


Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon