Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele?

Samtaleverksted

Med lekenhet og humor jobber den sørafrikanske kunstneren Robin Rhode med tema som kulturelle fenomener og moralske funderinger.

Kunst

Som utgangspunkt for samtalen ser vi Robin Rhodes video fra 2003 med tittelen «Biltyveri». Rhodes arbeider med enkle og klare former. Ved hjelp av en tegnet strek bygger han opp en fortelling hvor kunstneren selv inngår. 

Samtale

Gjennom å presentere utsagn eller spørsmål for elevene aktiviseres de og blir nødt til å ta stilling til påstander og begrunne sine synspunkter. Denne oppgaven bygger på metodikken i filosofiske samtaler. 

 

2011»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2012»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2013»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2014»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2015»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2016»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2017»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2018»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2020»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2021»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2022»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2023»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2024»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2025»
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
«2026
JanuaryFebruaryMarchApril
MayJuneJulyAugust
SeptemberOctoberNovemberDecember
Rhobin Rode, «Biltyveri», 2003. Videostills.

Rhobin Rode, «Biltyveri», 2003. Videostills.

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Fra Filosofi med elever. Er det alltid galt å stjele? (5. klasse v/Grefsen skole. Foto Nasjonalmuseet /Annar Bjørgli

Info

Størrelse

  • Antall kolli: 1
  • KG per kolli: 36
  • Kassestørrelse: 79x59x41cm (bxdxh)
  • Kubikk: 0,2
  • Max antall elever: 15 eller 30 med to formidlere
  • Romlige krav: Klasserom med mulighet for lysavskjerming og lerret eller vegg til videoprojeksjon. Veggplass til å henge opp store ark.
  • Tid opprigg: Maks 30 minutter
  • Tid nedrigg: Maks 30 minutter

Programlengde:

1 skoletime

Lærerveiledning:

Last ned alle dokumenter og bilder knyttet til produksjonen.

Kontakt:

Målgruppe:

5. - 7. trinn,

Kategori:


Produsent:

Nasjonalmuseet

Rapportér

Printervennlig versjon