Pentaheks
Pentaheks
Aktivitet og refleksjon
Elevene bygger to kupler, setter trekk på dem og legger et gulvteppe utformet som et geometrisk puslespill. Inne i kuplene lytter elevene til en fortelling om Buckminster Fuller, mannen som oppfant denne type kupler. Deretter samles elevene i en av kuplene for refleksjon, ledet av formidleren.
Pentaheks bidrar til å gjøre matematikkens teoretiske geometrilære konkret. Prosjektet viser sammenhengen og forener fagfeltene naturfag, arkitektur, geometri og eventuelt engelsk (velg engelsk eller norsk språk på historien om Buckminster Fuller). Prosjektets pedagogiske ide er i tråd med et sosiokulturelt læringssyn som går ut på at læring og utvikling skjer gjennom deltakelse i sosial interaksjon. For utdypende beskrivelse se lærerveiledning.
Turnestart: høsten 2015
Prosjektgruppa består av: Kurator/formidlingskurator Eli Solsrud. Utstillingsteknikk: Rune Andreassen. Kommunikasjon: Elise Lund. Grafisk design:Kristoffer Busch. Logistikk: Ann Kristin Sørli. Prosjektleder: Jeanette Eek Jensen
2011» | |||
---|---|---|---|
January | February | March | April | May | June | July | August | September | October | November | December |
«2016» | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
January | February | March | April | May | June | July | August | September
| October | November | December |
«2017» | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
January | February
| March | April | May | June | July | August
| September
| October | November | December |
«2027 | |||
---|---|---|---|
January | February | March | April | May | June | July | August | September | October | November | December |
Beregn, bygg og bli stolt! Vandreutstilling til Den kulturelle skolesekken fra Nasjonalmuseet.
The Godfather. Om Richard Buckminster Fuller. (Lydfil).
Info
Størrelse
- Antall kolli: 9 kolli
- KG per kolli: Fra 4,5 til 41 kg
- Kubikk: 2,2 kbm
- Max antall elever: 15 elever
- Romlige krav: Tomt klasserom med rengjort gulvareal på min. 50 m2. eller gymsal
- Bærehjelp: En voksenperson
Programlengde:
2x45 minutter
Formidling:
verkstedbasert produksjon.
Lærerveiledning:
- Pentaheks_Lærerveiledning.pdf
- Geodistiske_kupler.pdf
- R__Buckminster_Fuller.pdf
- Pentaheks_Matteoppgaver.pdf
- Pentaheks_Matte…gaver_Fasit.pdf
Kontakt:
- Jeanette Eek Jensen
- Tlf: 459 62 575
- Epost: jeanette.eek.jensen@nasjonalmuseet.no
- Eli Solsrud
- Tlf: 411 01 570
- Epost: eli.solsrud@nasjonalmuseet.no
Målgruppe:
8. - 10. trinn,Kategori:
arkitektur